Δράσεις – Επικαιρότητα

Συνέντευξη της κινηματογραφικής ομάδας του ΕΜΕΚΤ με τον Γιώργο Ψυχόπουλο

Φωτογραφίες από τη συνέντευξη που πήρε η κινηματογραφική ομάδα του ΕΜΕΚΤ στις 7 Ιουλίου 2023 από τον κύριο Γιώργο Ψυχόπουλο, έναν από τους τελευταίους αιθουσάρχες-διανομείς της χρυσής εποχής του κινηματογράφου στη Θεσσαλονίκη. Μπορείτε να βρείτε το trailer της συνέντευξης εδώ.

Στην αναμνηστική selfie από αριστερά προς τα δεξιά: Δημήτρης Βαφειάδης, Παναγιώτης Γεωργίου, Θανάσης Λαγάνης, Νατάσα Χασάκιοϊλη, Πάρης Μουρατίδης, Ελένη Ξεξάκη, Εύα Σταθεροπούλου, μαζί με τον κύριο Γιώργο Ψυχόπουλο, ακμαίο και θαλερό στα 92 του.

20/02/2024 – Παρουσίαση του κόμικ Μιχαήλ, Μιχαήλ του Μιχαήλ, ο Έλληνας Σαρλώ

Στο Café θέα/tro του Βασιλικού Θεάτρου διοργανώθηκε εκδήλωση με τίτλο «Οι Κωμικοί και ο Έλληνας Σαρλώ: αναπαραστάσεις στη σκηνή και στο χαρτί», που οργανώθηκε με αφορμή τη νέα παραγωγή του ΚΘΒΕ «Οι κωμικοί» των Δημήτρη Πιατά και Σάκη Σερέφα και στην οποία συνέβαλε το ΕΜΕΚΤ και μίλησε ο Πάρης Μουρατίδης. Περισσότερα, μπορείτε να δείτε εδώ.

21/11/2023 – Masterclass του Νίκου Καβουκίδη

Το Εργαστήριο Μελέτης Ελληνικού Κινηματογράφου και Τηλεόρασης με την ευκαιρία της παρουσίας του Νίκου Καβουκίδη στην πόλη για την προβολή της ταινίας του, Μαρτυρίες 1967 – 1974 (1975) στα πλαίσια της επετειακής εκδήλωσης για τα 50χρονα της εξέγερσης του Πολυτεχνείου που παρουσίασε το Τμήμα στον κινηματογράφο Ολύμπιον, οργάνωσε masterclass στη Σχολή που πραγματοποιήθηκε το πρωί της Τρίτης, 21ης Νοεμβρίου. 

Ο Νίκος Καβουκίδης συμπλήρωσε φέτος 70 χρόνια ενεργούς παρουσίας στον Ελληνικό Κινηματογράφο ως οπερατέρ, διευθυντής φωτογραφίας, μοντέρ, παραγωγός και σκηνοθέτης.

Η συνθήκη αυτή εξασφάλισε στους φοιτητές και τις φοιτήτριες του Τμήματος που γέμισαν ασφυκτικά την Αίθουσα Προβολών τη σπάνια ευκαιρία να μοιραστούν τις γνώσεις και τις εμπειρίες από το πέρασμά του από τρεις τουλάχιστον φάσεις της Ιστορίας του Κινηματογράφου, τον Παλιό, τον Νέο και τον Σύγχρονο Ελληνικό Κινηματογράφο, από όλα τα παραγωγικά πλαίσια – εμπορικό ή/και ανεξάρτητο κινηματογράφο -, από όλα τα ‘είδη’ κωμωδία, μελόδραμα, ιστορικές πολιτικές ταινίες, ελληνικό φιλμ νουάρ…, και από όλα τα έκδοχα της κινηματογραφικής έκφρασης, από τον ‘εμπορικό/δημοφιλή’ έως τον αδιαπραγμάτευτα ‘καλλιτεχνικό’ κινηματογράφο.

Εκτός από τα προηγούμενα, ο προσκεκλημένος μοιράστηκε με το κοινό τις ειδικές του γνώσεις για το μοντάζ, την παραγωγή και κυρίως τη διεύθυνση φωτογραφίας, ενώ απάντησε σε ερωτήσεις των φοιτητών/τριών στο τέλος κάθε session του masterclass και προσέφερε απλόχερα τις συμβουλές του στους/ις νέους/ες κινηματογραφιστές/τριες.

Την εκδήλωση προετοίμασαν και υλοποίησαν σε θεωρητικό και πρακτικό επίπεδο οι φοιτητές/τριες του Τμήματος που συμμετέχουν στις δραστηριότητες του Εργαστηρίου Μελέτης Ελληνικού Κινηματογράφου και Τηλεόρασης, και οι πιο τυχεροί/ές από αυτούς/ές (Άννα Πετρακοπούλου, Θανάσης Λαγάνης, Γεωργία Βιολιτζή, Βάσια Καφφέ, Νατάσα Χασάκιοϊλη, Δημήτρης Βαφειάδης) είχαν την ευκαιρία να συνεχίσουν τη μέθεξη στην Ιστορία του Ελληνικού Κινηματογράφου μέσα από τις ατέλειωτες αφηγήσεις του κ. Νίκου Καβουκίδη στο γεύμα που παρέθεσαν προς τιμήν του ο κ. Απόστολος Καρακάσης, Πρόεδρος του Τμήματος και η κ. Ελευθερία Θανούλη, διευθύντρια του ΕΜΕΚΤ.  

Μια εμπειρία ζωής για όσους/ες είχαν την ευκαιρία να τη ζήσουν, που ανυπομονούμε να επαναλάβουμε.

20/11/2023 – Επετειακή εκδήλωση για τα 50χρονα από την εξέγερση του Πολυτεχνείου

Τη Δευτέρα 20 Νοεμβρίου 2023, με αφορμή τη συμπλήρωση 50 χρόνων από την εξέγερση του Πολυτεχνείου, το Εργαστήριο Μελέτης Ελληνικού Κινηματογράφου και Τηλεόρασης, μετά από πρωτοβουλία των φοιτητών/τριών των Κινηματογραφικών Νυχτερίδων – της κινηματογραφικής ομάδας του Πανοράματος Ταινιών Τμήματος Κινηματογράφου – συνδιοργάνωσε με την Εταιρεία Φίλων του Χώρου Μνήμης της Αντιδικτατορικής Αντίστασης (1967 – 1974) στη Θεσσαλονίκη και το Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης μια επετειακή προβολή στον κινηματογράφο Ολύμπιον για την αναπαράσταση της εξέγερσης  στη μεγάλη οθόνη.

Στα πλαίσια της εκδήλωσης προβλήθηκαν δύο ταινίες οι οποίες επελέγησαν από τα μέλη  των Κινηματογραφικών Νυχτερίδων. Η πρώτη ήταν οι Μαρτυρίες 1967 – 1974 (1975) του Νίκου Καβουκίδη, μια από τις πιο αντιπροσωπευτικές ταινίες τεκμηρίωσης που απεικονίζει όχι μόνο τα γεγονότα του Πολυτεχνείου, αλλά και την απαρχή της μεταπολιτευτικής Ελλάδας, και η δεύτερη Ο Φοιτητής (2021) του Βασίλη Καλαμάκη, μια πρόσφατη μυθοπλαστική αναπαράσταση της παραβίασης της πύλης του Πολυτεχνείου από την οπτική ενός νέου κινηματογραφιστή.

Την εκδήλωση προλόγισε ο διδάσκων του Τμήματος Πάρης Μουρατίδης, ενώ ειδικότερα για τις δύο ταινίες μίλησαν, για την πρώτη η φοιτήτρια του Τμήματος Γεωργία Βιολιτζή και τη δεύτερη ο φοιτητής Θανάσης Λαγάνης.   Μετά την προβολή ακολούθησε συζήτηση με τον κ. Νικόλα Σεβαστάκη, καθηγητή Πολιτικής Φιλοσοφίας του τμήματος Πολιτικών Επιστημών του Α.Π.Θ., τον κ. Χρίστο Ζαφείρη, δημοσιογράφο – συγγραφέα και τους σκηνοθέτες των δύο ταινιών, οι οποίοι μας τίμησαν με την παρουσία τους και απάντησαν σε ερωτήσεις του κοινού.

Η εκδήλωση είχε μεγάλη απήχηση, όπως φάνηκε από την προσέλευση του κοινού, που σχεδόν γέμισε την αίθουσα του κινηματογράφου Ολύμπιον. Οι φορείς που συνδιοργάνωσαν την εκδήλωση με μεγάλη τους ικανοποίηση διαπίστωσαν ότι επιτεύχθηκαν οι διακηρυγμένοι στόχοι της, πρώτα ότι συναντήθηκαν επί του πεδίου της κινηματογραφικής αναπαράστασης δύο γενιές, άνθρωποι που βίωσαν τα γεγονότα της Εξέγερσης στην πόλη της Θεσσαλονίκης και πολύ νεώτεροι, ουσιαστικά η μεθεπόμενη γενιά, που τα γνώρισε κυρίως από τις σχολικές γιορτές και τα αφιερώματα της τηλεόρασης. Οι εισηγήσεις των ομιλητών και η συζήτηση που επακολούθησε, διακόνησαν τον δεύτερο στόχο, να αναδειχθεί η σημασία του κινηματογράφου ως ιστορικού τεκμηρίου, αλλά και ως μέσου διατήρησης ή/και μετασχηματισμού της κοινωνικής μνήμης.

Οι ατελείωτες συζητήσεις, ακόμη και μετά το τέλος της προγραμματισμένης εκδήλωσης, και ο θερμός τρόπος με τον οποίο όσοι/ες συμμετείχαν αγκάλιασαν εισηγητές και σκηνοθέτες αποτελούν τρανή απόδειξη ότι κάθε θετική πρακτική δεν μπορεί παρά να έχει γόνιμα αποτελέσματα.

9/11/2023 – Ημερίδα «Success Story ή Άρπα Colla; Η Ελλάδα του Νίκου Περάκη»

Στο πλαίσιο του 64ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, το ΕΜΕΚΤ πραγματοποίησε την ημερίδα «Success Story ή Άρπα Colla; Η Ελλάδα του Νίκου Περάκη», στην αίθουσα Παύλος Ζάννας, την Πέμπτη 9 Νοεμβρίου 2023. Στα δύο πάνελ των ομιλητριών/ών συμμετείχαν οι Ελευθερία Θανούλη (Καθηγήτρια στο ΑΠΘ, Διευθύντρια ΕΜΕΚΤ και Πρόεδρος ΦΚΘ), Στάθης Καλύβας (Καθηγητής στο Πανεπιστήμιο Οξφόρδης), Παναγής Παναγιωτόπουλος (Αναπληρωτής Καθηγητής στο ΕΚΠΑ), Μπέτυ Κακλαμανίδου (Αναπληρώτρια Καθηγήτρια στο ΑΠΘ), Αναστασία Τιντικάκη (προπτυχιακή φοιτήτρια), Βρασίδας Καραλής (Καθηγητής στο Πανεπιστήμιο του Σίδνεϊ) και ο Βασίλης Βαμβακάς (Αναπληρωτής Καθηγητής στο ΑΠΘ). Η ημερίδα ολοκληρώθηκε με μια συζήτηση με τον Νίκο Περάκη, την οποία συντόνισαν η Ελευθερία Θανούλη και ο Στάθης Καλύβας.

Το κοινό καλωσόρισε στην ημερίδα η πρόεδρος του ΔΣ του Φεστιβάλ, Ελευθερία Θανούλη, ενώ χαιρετισμό απηύθυνε και ο καλλιτεχνικός διευθυντής, Ορέστης Ανδρεαδάκης, με μια ιδιαίτερη αναφορά στο ξεχωριστό έργο του Νίκου Περάκη ως σκηνογράφου. Αμέσως μετά, τον λόγο πήρε η κα. Θανούλη με μια αναφορά στην ίδρυση του ΕΚΕΜΤ από την ίδια και την κα. Κακλαμανίδου, το 2018, με στόχο την προώθηση της έρευνας και της παραγωγής γνώσης γύρω από το ελληνικό σινεμά και την ελληνική τηλεόραση με συστηματικό τρόπο. «Είμαστε το μόνο ακαδημαϊκό τμήμα που κάνει κάτι τέτοιο στην Ελλάδα», είπε η κα. Θανούλη. Αντικείμενο μελέτης του ΕΜΕΚΤ για τα επόμενα χρόνια είναι το έργο της Μαρίας Πλυτά, του Ντίνου Δημόπουλου και η χαρτογράφηση των κινηματογράφων της Θεσσαλονίκης από το 1945 έως το 1990, με τη συμμετοχή πολλών μεταπτυχιακών φοιτητριών/ών. 

Η Πρόεδρος του Φεστιβάλ, Διευθύντρια του ΕΜΕΚΤ, Καθηγήτρια Ε. Θανούλη ανοίγει την ημερίδα

Στην πρώτη συνεδρία της ημερίδας, σε συντονισμό του ερευνητή του ΕΜΕΚΤ Πάρη Μουρατίδη, με τίτλο «Κοινωνία, Πολιτική και Φύλο στο έργο του Νίκου Περάκη», ο αναπληρωτής καθηγητής του ΕΚΠΑ Παναγής Παναγιωτόπουλος τοποθετήθηκε επί της κοινωνιολογικής κινηματογραφίας του έλληνα δημιουργού στη μεταπολιτευτική Ελλάδα και τη θεματική της συνύπαρξης και συμβίωσης. Κατά τον κ. Παναγιωτόπουλο, κόντρα στις νόρμες του Νέου Ελληνικού Κινηματογράφου, καθώς και άλλων εθνικών κινηματογραφιών, που τότε χρησιμοποιούσαν ως αφηγηματικά εργαλεία τη μουντάδα και την ελλειπτικότητα, ο Νίκος Περάκης μίλησε για την ελληνική κοινωνία με παροντικούς όρους, κάνοντας χρήση τεχνικά και κινηματογραφικά άρτιων όρων.

Στην ομιλία του με τίτλο «Η μεταπολίτευση του Νίκου Περάκη», ο καθηγητής Στάθης Καλύβας διαχώρισε το έργο του δημιουργού σε δύο ομάδες: τις αρχικές «ταινίες αθωότητας» και τις μεταγενέστερες «ταινίες απομάγευσης». Οι δύο ομάδες ταινιών σχολιάζουν την πολιτική σε real time, μέσα από το ιδιαίτερο στοιχείο της σάτιρας και της κωμωδίας. «Η πολιτική αποκόπτεται από τη σοβαρή και σοβαροφανή της διάσταση, αλλά και από την ηρωική διάσταση που ήταν κυρίαρχη τότε, με διεισδυτικό τρόπο. Η χρήση της σάτιρας και ενίοτε και της φάρσας ουσιαστικά λειτουργεί ως το εργαλείο για έναν πολύ αιχμηρό σχολιασμό, που με τον καιρό εξελίσσεται σε ένα είδος αποδόμησης της πολιτικής», ανέφερε ο κ. Καλύβας.

Στην εισήγηση της αναπληρώτριας καθηγήτριας του ΑΠΘ, Μπέτυς Κακλαμανίδου, με τίτλο «Αρρενωπότητες στο έργο του Νίκου Περάκη», οι ανδρικοί χαρακτήρες των ταινιών του θεωρήθηκαν ως μία εξαιρετική ευκαιρία για μελέτη στις αναπαραστάσεις της αρρενωπότητας στον ελληνικό κινηματογράφο. Η μελέτη της αρρενωπότητας εμφανίζεται διεθνώς στη δεκαετία του ’90. Στην Ελλάδα, υπάρχουν ελάχιστες σχετικές κριτικές μελέτες και άρθρα. Η κα. Κακλαμανίδου παρατήρησε ότι οι ανδρικοί χαρακτήρες του Περάκη μεγαλώνουν στη διάρκεια της φιλμογραφίας του ή  επανεμφανιζονται σε reboot, ενώ κατέληξε ότι έτσι μάς δίνεται «μία εξαιρετική ευκαιρία για μία λεπτομερή εξέταση της αρρενωπότητας στη χώρα μας που λανθασμένα θεωρείται ως μονοδιάστατη».

Η Αναστασία Τιντικάκη, προπτυχιακή φοιτήτρια στο Τμήμα Κινηματογράφου του ΑΠΘ, στην εισήγησή της «Από την Φούσκα της Πολιτικής Οικονομίας στην Φούσκα του Νίκου Περάκη», αναφέρθηκε στην πολιτική και στην κωμωδία στην Ελλάδα, κάνοντας μια γόνιμη αναδρομή στην παράδοση αυτών των ειδών μέσα από το έργο του Νίκου Περάκη, καθώς και τη μίξη του κινηματογράφου με την ιστορία. Η κα. Τιντικάκη εξέτασε το σινεμά του Νίκου Περάκη μέσα από το πρίσμα κινηματογράφος και ιστορία και ανέλυσε τα βασικά χαρακτηριστικά της ταινίας Φούσκα (2002). Συμφωνα με το συμπέρασμα της εισήγησής της, «ο Νίκος Περάκης συνεχίζει τις καλύτερες παραδόσεις της σάτιρας, αλλά δίχως πλέον την ψευδαίσθηση ότι μπορεί να αλλάξει τον κόσμο. Είναι ο δημιουργός που ανανέωσε την ελληνική κωμωδία προσπαθώντας να κάνει εμπορική επιτυχία».

Στο δεύτερο μέρος της ημερίδας, με συντονίστρια του πάνελ την ερευνήτρια του ΕΜΕΚΤ Ευδοκία Στεφανοπούλου, ο Βρασίδας Καραλής, καθηγητής του Πανεπιστημίου του Σίδνεϊ, στην εισήγησή του με τίτλο «Χιούμορ, σάτιρα και ρεαλισμός. Κωμωδία και χιούμορ την εποχή του παραλόγου στην εξουσία», συνέκρινε τον Νίκο Περάκη με τον Αριστοφάνη. «Αυτό που με ενδιέφερε πάντα στο σινεμά του κ. Περάκη είναι ο τρόπος που μας έδωσε τη δυνατότητα να επαναξιολογήσουμε το κινηματογραφικό φαντασιακό στην κωμωδία μας. Χρησιμοποιώ την έννοια της κωμωδίας με την έννοια του κωμικού, γιατί θεωρώ το έργο του Περάκη μία σύγχρονη έκφραση του αριστοφανικού χιούμορ. Από τις πρώτες πολιτικές κωμωδίες μέχρι τους τελευταίους ηθικοπλαστικούς   σχολιασμούς στην εξέλιξη της κοινωνίας. Από τη Λυσιστράτη στον Πλούτο. Νομίζω ότι είναι πολύ ενδιαφέρουσα αυτή η μετάβαση, από τις πολιτικές ταινίες των πρώτων χρόνων στις ταινίες που είναι κωμωδίες ηθών», τόνισε χαρακτηριστικά ο κ. Καραλής.

Αμέσως μετά, ο Βασίλης Βαμβακάς, αναπληρωτής καθηγητής στο ΑΠΘ, αναφέρθηκε στον κωμικό ρεαλισμό του Νίκου Περάκη στην εισήγησή του με τίτλο «Ο κωμικός νεορεαλισμός του Νίκου Περάκη. Ένα αντιπαράδειγμα στον μεταπολιτευτικό κινηματογράφο». «Ο Περάκης είναι από τα λίγα παραδείγματα σκηνοθετών που έκαναν δημοφιλείς ταινίες. Αυτό θα έπρεπε να αποτελεί case study για όλους μας, καλλιτεχνικά και επιστημονικά ενδιαφερόμενους», είπε ο κ. Βαμβακάς. Όπως είπε, ο σκηνοθέτης «έκοψε εισιτήρια και το παραβλέπουμε πολλές φορές σε μία εποχή που ο κινηματογράφος δεν είχε στόχο να κόβει εισιτήρια», τονίζοντας ότι σε ένα μεγάλο βαθμό ο έλληνας δημιουργός διέπρεψε εμπορικά και εισπρακτικά στο κωμικό είδος την εποχή που αυτό ήταν περιθωριοποιημένο. Επιπρόσθετα, ο κ. Βαμβακάς αναφέρθηκε στη διακωμώδηση της ανδροπαρέας στις ταινίες του Νίκου Περάκη, καθώς και στο πώς ως δημιουργός αποσυνδέθηκε από την επιθεωρησιακή σάτιρα, που συνήθως καυτηρίαζε θέματα που αφορούσαν πολιτικούς πρωταγωνιστές, εστιάζοντας, μεταξύ άλλων, το βλέμμα του στο πώς παράγεται μια πολιτική συνθήκη στην Ελλάδα της Μεταπολίτευσης, αλλά και κυρίως, στον τρόπο με τον οποίο οι Έλληνες αντιδρούν στην πολιτική εξουσία.

Τέλος, η πρόεδρος του Φεστιβάλ Κινηματογράφου και καθηγήτρια του ΑΠΘ, Ελευθερία Θανούλη, στην εισήγησή της «Σάτιρα ή / και ιστορικός ρεαλισμός; Η περίπτωση της Λούφας και Παραλλαγής (1984)», έστρεψε τη συζήτηση στην κατεύθυνση της ιστορίας και της ιστοριογραφίας. Η Λούφα και Παραλλαγή, γυρισμένη το 1984, αποτελεί μία από τις γνωστότερες ταινίες του σύγχρονου ελληνικού κινηματογράφου, καθώς και σήμα κατατεθέν για το έργο του Νίκου Περάκη. «Αν και η πρόσληψη της ταινίας δεν θα αποτελέσει το επίκεντρο της σημερινής μου ομιλίας θα ήθελα να σταθώ σε δύο παρατηρήσεις που προέκυψαν μελετώντας το αρχείο του κ. Περάκη, το οποίο έχει διαθέσει στο Ελληνικό Λογοτεχνικό και Ιστορικό Αρχείο (ΕΛΙΑ), και για το οποίο θα ήθελα δημόσια να τον συγχαρώ. Είναι μεγάλη τύχη για εμάς τους ερευνητές να υπάρχει τέτοια τεκμηρίωση», τόνισε η κ. Θανούλη. Από τα δημοσιεύματα της εποχής στα οποία είναι έκδηλη η έκπληξη των σχολιαστών για τη βράβευση της Λούφας και Παραλλαγής, καθώς δεν ήταν μια ταινία φεστιβαλικού «ύφους», παρότι άρεσε στο κοινό, η καθηγήτρια του ΑΠΘ παρατήρησε ότι σταθμίστηκε το βάρος και η δηκτικότητα της σάτιρας, την οποία οι κριτικοί εκείνη την εποχή άλλοτε έκριναν εύστοχη και άλλοτε την κατέτασσαν στο επίπεδο της φαρσοκωμωδίας. Η σημασία της ιστορικής αναπαράστασης απασχόλησε ιδιαίτερα την κ. Θανούλη στην εισήγησή της, ως «η λιγότερο φωτισμένη πλευρά της Λούφας και Παραλλαγής, που συνδιαλεγόταν με ένα κομβικό γεγονός στην ιστορία της Ελλάδος». Πώς ο τρόπος της σάτιρας μπορεί να λειτουργήσει ως μία μορφή ιστορικού ρεαλισμού; Μπορεί η Λούφα και Παραλλαγή να θεωρηθεί ιστορική ταινία; Τι σημαίνει να αφηγείσαι την ιστορία μέσω της σατιρικής πλοκής; 

Ολοκληρώνοντας, η κ. Θανούλη υπογράμμισε τη σημασία της Λούφας και Παραλλαγής ως μίας ιστορίας ήττας της ανθρώπινης δράσης ή αλλιώς ενός σπαραγμού, του κομματιασμού δηλαδή των κλασικών ηρώων: «Η στάση του Περάκη απέναντι σε ένα στρατιωτικό πραξικόπημα και τη λειτουργία του ελληνικού στρατού μέσω της σάτιρας, δεν τον τοποθετεί ούτε πιο μακριά ούτε πιο κοντά στο ιστορικό παρελθόν από ότι αν είχε επιλέξει μια ρομαντική ή μια τραγική αντίληψη εκείνων των γεγονότων. Η Λούφα και Παραλλαγή δεν είναι μια ταινία Monty Python. Το στοιχείο που τελικά θα μας κάνει να θεωρήσουμε την αναπαράσταση εκείνης της ιστορικής στιγμής στην ταινία του Περάκη είτε υπερβολική και παράδοξη είτε ρεαλιστικά πιστή στα γεγονότα είναι κατά βάθος οι δικές μας ιδεολογικές τοποθετήσεις». Όπως σχολίασε η ίδια: «Μερικές φορές εκείνο που χρειάζεται είναι η παιχνιδιάρικη ανοησία της σάτιρας για να αποδώσουμε την τρέλα του πραγματικού κόσμου». 

Μετά τις εισηγήσεις, ακολούθησε συζήτηση του κοινού με τον Νίκο Περάκη, την οποία συντόνισαν οι Ελευθερία Θανούλη και Στάθης Καλύβας. Στη συζήτηση, ο έλληνας δημιουργός, τον οποίο το 64ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης τίμησε με Χρυσό Αλέξανδρο για το σύνολο της καριέρας του, διοργανώνοντας παράλληλα εκτενές αφιέρωμα στη φιλμογραφία του με προβολές ταινιών, μίλησε για τα πρώτα του βήματα στον κινηματογράφο και την τηλεόραση από την εποχή που φοιτούσε και εργαζόταν στη Γερμανία έως τον μετέπειτα ερχομό του στην Ελλάδα, καθώς και για την ιδιαίτερη αγάπη του για τη σκηνογραφία και απάντησε στις ερωτήσεις του κοινού.

30/11/2022. Μικρά Αγγλία: Ένα ξεχωριστό κινηματογραφικό είδος

Τον κύκλο προβολών της ενότητας Fundamentals of Cinema του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης (ΦΚΘ) άνοιξε το masterclass «Μικρά Αγγλία: Ένα ξεχωριστό κινηματογραφικό είδος», που παρέδωσε ο Πάρης Μουρατίδης, μέλος ΕΔΙΠ του Τμήματος Κινηματογράφου του ΑΠΘ & μέλος του Εργαστηρίου Μελέτης Ελληνικού Κινηματογράφου & Τηλεόρασης (ΕΜΕΚΤ). Το ΦΚΘ δίνει την ευκαιρία στο κοινό της Θεσσαλονίκης να απολαύσει οκτώ αριστουργήματα του παγκόσμιου σινεμά στη μεγάλη οθόνη, μέσα από την ενότητα προβολών Fundamentals of Cinema (στην αίθουσα Τζον Κασσαβέτης), έχοντας παράλληλα ως στόχο να συστήσει στο νεανικό κοινό ορισμένες από τις σπουδαιότερες δημιουργίες στην ιστορία του κινηματογράφου. Στο πλαίσιο της νέας δράσης του Φεστιβάλ, ομιλητές από τον χώρο της κριτικής, θεωρίας και ιστορίας του κινηματογράφου παρουσιάζουν-προλογίζουν τις οκτώ ταινίες, ενώ μετά το τέλος της κάθε προβολής πραγματοποιείται συζήτηση-ανάλυση της ταινίας με τη συμμετοχή του κοινού. Οι ταινίες που προβάλλονται στο πλαίσιο της ενότητας Fundamentals of Cinema μάς ταξιδεύουν σε μια ποικιλία από ρεύματα, είδη και ιστορικές περιόδους του σινεμά, προσφέροντας μια σφαιρική και πολυσυλλεκτική ματιά σε κομβικές στιγμές της παγκόσμιας κινηματογραφικής κληρονομιάς.

Η προβολή της ταινίας Μικρά Αγγλία πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο της ρετροσπεκτίβας στον Παντελή Βούλγαρη που διοργάνωσε η Ταινιοθήκη Θεσσαλονίκης.

Μικρά Αγγλία

2013, 160΄

Σκηνοθεσία: Παντελής Βούλγαρης. Σενάριο: Ιωάννα Καρυστιάνη. Παίζουν: Πηνελόπη Τσιλίκα, Σοφία Κόκκαλη, Ανέζα Παπαδοπούλου, Ανδρέας Κωνσταντίνου, Μάξιμος Μουμούρης, Βασίλης Βασιλάκης, Βαγγελιώ Ανδρεαδάκη, Αγγελική Παπαθεμελή, Χρήστος Καλαβρούζος, Κλέα Σαμαντά. Φωτογραφία: Σίμος Σαρκετζής. Κοστούμια: Γιούλα Ζωϊοπούλου. Σκηνικά: Αντώνης Δαγκλίδης. Μουσική: Κατερίνα Πολέμη. Γλώσσα: Ελληνικά.

Αίθουσα ΣΤΑΥΡΟΣ ΤΟΡΝΕΣ

ΤΕΤΑΡΤΗ 30.11 | 20:00

Η 20χρονη Όρσα είναι παράφορα ερωτευμένη με τον υποπλοίαρχο Σπύρο Μαλταμπέ. Κλειστός χαρακτήρας, δεν αποκαλύπτει το μυστικό της σε κανέναν. Η μικρότερη αδελφή της, Μόσχα, θέλει να φύγει από την Άνδρο, να αποδράσει από τη μοίρα των γυναικών του νησιού να παντρεύονται ναυτικούς που όλο λείπουν ή θαλασσοπνίγονται. Η μητέρα τους, Μίνα, παρακάμπτει τα αισθήματα των κοριτσιών της και αξιοποιεί γνωριμίες για να τις παντρέψει με μοναδικό γνώμονα το συμφέρον. Την Όρσα με τον πλοιοκτήτη και καπετάνιο Νίκο Βατοκούζη και λίγο αργότερα τη Μόσχα με τον καπετάνιο πλέον Σπύρο, και έτσι, άθελά της, ναρκοθετεί το ίδιο της το σπιτικό.

07/11/2022. Πρώτη ημερίδα για τη Μαρία Πλυτά: Η «Άγνωστη» του ελληνικού κινηματογράφου

Οι ταινίες Εύα και Τ’ Αρραβωνιάσματα της Μαρίας Πλυτά θα προβληθούν στο 63ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης στο πλαίσιο Spotlight στη Μαρία Πλυτά, ενώ στο πλαίσιο του Φεστιβάλ, το Εργαστήριο Μελέτης Ελληνικού Κινηματογράφου & Τηλεόρασης (EMEKT) του Τμήματος Κινηματογράφου, Α.Π.Θ. παρουσιάζει ημερίδα για τη Μαρία Πλυτά με τίτλο «Η “Άγνωστη” του Ελληνικού Σινεμά». Η ημερίδα θα πραγματοποιηθεί τη Δευτέρα 7 Νοεμβρίου (10:30–14:30) στην αίθουσα Παύλος Ζάννας.

Στην ημερίδα συμμετέχουν διδακτορικοί και μεταπτυχιακοί φοιτητές του ΑΠΘ, και θα ολοκληρωθεί με τον σχολιασμό του Βρασίδα Καραλή, Kαθηγητή του Πανεπιστημίου του Σίδνεϊ και Προέδρου του Τμήματος Νέων Ελληνικών, και της Μπέτυς Κακλαμανίδου, Αναπληρώτριας Καθηγήτριας του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης και Αναπληρώτριας Διευθύντριας του ΕΜΕΚΤ.

Ο Α-κατάλογος της 63ης διοργάνωσης περιέχει μια μελέτη της Μπέτυς Κακλαμανίδου και της Μαρίνας Ζιγνέλη, υποψήφιας διδακτόρισσας του Τμήματος Κινηματογράφου, για το παραγνωρισμένο έργο της Μαρίας Πλυτά, της πρώτης Ελληνίδας σκηνοθέτριας, με τίτλο Μαρία Πλυτά: Η «Άγνωστη» σκηνοθέτρια του Ελληνικού Κινηματογράφου και του Ευρωπαϊκού Μοντερνισμού.

Spotlight στη Μαρία Πλυτά

Η Μαρία Πλυτά είναι η πρώτη Ελληνίδα δημιουργός που πέρασε πίσω από την κάμερα. Στο 63ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, θα δούμε δυο τολμηρές ταινίες της γυρισμένες στις αρχές της δεκαετίας του ’50, Τ’ αρραβωνιάσματα και την Εύα.

Η Μαρία Πλυτά, η πρώτη Ελληνίδα σκηνοθέτις, γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη το 1915. Αρχικά ασχολήθηκε με τη λογοτεχνία, ενώ στο τέλος της δεκαετίας του ’40 έκανε τα πρώτα της βήματα στην κινηματογραφική παραγωγή, δουλεύοντας σε ταινίες του Αλέκου Σακελλάριου και του Γιώργου Τζαβέλλα. Το 1950 κάνει το σκηνοθετικό της ντεμπούτο με την ταινία Τ’ αρραβωνιάσματα, μια από τις πιο αξιόλογες ελληνικές ηθογραφικές ταινίες της εποχής, με σκηνικά του Γιάννη Τσαρούχη. Με 17 ταινίες στο ενεργητικό της, η Μαρία Πλυτά θα καθιερωθεί για τις επόμενες δεκαετίες ως μία από τους πιο επιτυχημένους σκηνοθέτες της γενιάς της, γράφοντας σενάρια και για άλλους σκηνοθέτες. Πέθανε το 2006.

Στο πλαίσιο του spotlight θα προβληθούν οι ταινίες:

Τ’ αρραβωνιάσματα

Μαρία Πλυτά

1950

Η τραγική έκβαση του έρωτα και της ζωής δύο νέων όταν μαθαίνουν ότι είναι αδέλφια. Πρωταγωνιστούν: Αιμίλιος Βεάκης, Έλλη Ξανθάκη, Νίκος Τζόγιας, Μαργαρίτα Γεράρδου, Ανδρέας Ζησιμάτος, Ανθή Μηλιάδη, Ντίνος Ηλιόπουλος, Δήμος Σταρένιος, Γιώργος Βελέντζας.

Εύα

Μαρία Πλυτά

1953

Κατά τη διάρκεια των θερινών της διακοπών, μια παντρεμένη γυναίκα, η Εύα, γνωρίζει έναν νεαρό με τον οποίο ζει μια εφήμερη ερωτική σχέση προκαλώντας την οργή του συζύγου της και τα επικριτικά σχόλια της μικρής κοινωνίας του νησιού. Πρωταγωνιστούν: Αλέκος Αλεξανδράκης, Νίνα Σγουρίδου, Μάνος Κατράκης, Αλίκη Γεωργούλη, Ντίνος Ηλιόπουλος.

Το πρόγραμμα των προβολών:

11/05/2021. Μνημόνιο Συνεργασίας μεταξύ του ΕΚΟΜΕ και του ΕΜΕΚΤ

Στη Θεσσαλονίκη σήμερα, ημέρα 11 Μαΐου 2021, στην έδρα του ΕΜΕΚΤ, Ικονίου 1, 56430, Σταυρούπολη, Θεσσαλονίκη, οι ακόλουθοι συμβαλλόμενοι:

  1. Το Εθνικό Κέντρο Οπτικοακουστικών Μέσων και Επικοινωνίας – ΕΚΟΜΕ ΑΕ (στο εξής ΕΚΟΜΕ), το οποίο εδρεύει στη Αθήνα (Αλ. Πάντου & Φραγκούδη 11, 176 71, ΑΦΜ 996973308, ΔΟΥ ΦΑΕ Πειραιά) και εκπροσωπείται στην παρούσα νόμιμα από τον Πρόεδρο και Διευθύνοντα Σύμβουλο Παναγιώτη Κουάνη,
  2. Το Εργαστήριο Μελέτης Ελληνικού Κινηματογράφου και Τηλεόρασης (ΕΜΕΚΤ) του Τμήματος Κινηματογράφου της Σχολής Καλών Τεχνών του Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης (στο εξής ΕΜΕΚΤ), το οποίο εδρεύει στη Θεσσαλονίκη (Ικονίου 1, Σταυρούπολη 56430, ΑΦΜ 090024798, ΔΟΥ Δ’ Θεσσαλονίκης) και εκπροσωπείται στην παρούσα νόμιμα από την Ελευθερία Θανούλη,

οι οποίοι θα καλούνται εφεξής «τα συμβαλλόμενα μέρη», συμφωνούν και κάνουν αμοιβαία αποδεκτά τα παρακάτω:

Α. Το Εθνικό Κέντρο Οπτικοακουστικών Μέσων και Επικοινωνίας – ΕΚΟΜΕ ΑΕ (που ιδρύθηκε με τον Ν. 4339/2015 ως ισχύει και ξεκίνησε τη λειτουργία του τον Δεκέμβριο του 2017) είναι νομικό πρόσωπο ιδιωτικού δικαίου, εποπτευόμενο από το Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης, με αποστολή την υποστήριξη και ανάδειξη δημόσιων και ιδιωτικών πρωτοβουλιών, εγχώριων και ξένων, στον κλάδο των οπτικοακουστικών μέσων και της επικοινωνίας στην Ελλάδα.

Κεντρική αποστολή του ΕΚΟΜΕ αποτελεί η διαφύλαξη, συντήρηση, τεκμηρίωση και αξιοποίηση του συνόλου του οπτικοακουστικού αποθέματος της Ελλάδας (κινηματογράφος, τηλεόραση, ραδιόφωνο, διαδίκτυο, νέα μέσα). Το ΕΚΟΜΕ δημιουργεί δομές καταγραφής, διατήρησης και ψηφιοποίησης που αποσκοπούν, μέσω συνεργασιών και διαλόγου, στη χάραξη μιας εθνικής πολιτικής για τη διάσωση και αξιοποίηση της οπτικοακουστικής κληρονομιάς, την ενίσχυση της ιστορικής μνήμης, του πολιτισμού και της επιστημονικής έρευνας. Το ΕΚΟΜΕ αποδέχεται τις προκλήσεις της ψηφιακής εποχής και επιδιώκει να αποτελέσει σημείο καινοτομίας και μετάδοσης τεχνογνωσίας στον οπτικοακουστικό χώρο με γνώμονα τον/την πολίτη, τον/την επαγγελματία, τον/την ακαδημαϊκό, τον/τη φοιτητή/τρια, τον/την εκπαιδευτικό, τα παιδιά και τις/τους νέες/ους.

Σύμφωνα με το καταστατικό του πλαίσιο, το ΕΚΟΜΕ «υπογράφει συμφωνητικά συνεργασίας με τρίτους και συμφωνίες, που αφορούν στην πολιτική και στους στρατηγικούς στόχους του».

Β. Το Εργαστήριο Μελέτης Ελληνικού Κινηματογράφου και Τηλεόρασης (ΕΜΕΚΤ) του Τμήματος Κινηματογράφου της Σχολής Καλών Τεχνών του Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης εξυπηρετεί τις εκπαιδευτικές και ερευνητικές ανάγκες στα γνωστικά αντικείμενα «ιστορία και θεωρία ελληνικού κινηματογράφου» και «ιστορία και θεωρία ελληνικής τηλεόρασης». Ανάμεσα στους βασικούς στόχους του ΕΜΕΚΤ (όπως διατυπώνονται στο ΦΕΚ ίδρυσης 4806/29-10- 2018, τ’ Β) είναι: η συνεργασία κάθε μορφής με κέντρα ερευνών και ακαδημαϊκά ιδρύματα ημεδαπής και αλλοδαπής, εφόσον οι στόχοι συμπίπτουν, συμβαδίζουν και αλληλοσυμπληρώνονται με εκείνους του ΕΜΕΚΤ, η διοργάνωση επιστημονικών διαλέξεων, ημερίδων, σεμιναρίων, συμποσίων, συνεδρίων και άλλων επιστημονικών εκδηλώσεων, η πραγματοποίηση δημοσιεύσεων και εκδόσεων, η παροχή γνωμοδοτήσεων σε θέματα που άπτονται των γνωστικών αντικειμένων του Εργαστηρίου, η συλλογή, επεξεργασία, αποθήκευση και διάθεση δεδομένων σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία και η ανάληψη συμβουλευτικών ή αναπτυξιακών έργων και μελετών με σκοπό την ικανοποίηση των αναγκών της κοινωνίας.

Γ. Τα συμβαλλόμενα μέρη, στο πλαίσιο του θεσμικού τους ρόλου, αποφασίζουν να αξιοποιήσουν από κοινού την πείρα και τις δυνατότητές τους, προκειμένου να αναληφθούν πρωτοβουλίες και να υλοποιηθούν συνέργειες προς όφελος της ελληνικής οπτικοακουστικής κληρονομιάς. Για τον σκοπό αυτό, τα συμβαλλόμενα μέρη συμφωνούν με το παρόν σε ένα πλαίσιο συνεργασίας ώστε να συνεισφέρουν:

  • Σε κοινά προγράμματα αναζήτησης, εντοπισμού και προβολής, όπως και αποκατάστασης, ψηφιοποίησης, ψηφιακής διαφύλαξης και διατήρησης από το Εθνικό Αποθετήριο Οπτικοακουστικών Αρχείων (ΕΑΟΑ) που λειτουργεί το ΕΚΟΜΕ, σημαντικών ελληνικών ταινιών, τηλεοπτικών σειρών και άλλου οπτικοακουστικού και έντυπου υλικού που διασώζονται σε αναλογικούς υλικούς φορείς και βρίσκονται σε κίνδυνο λόγω παλαιότητας.
  • Στη διάδοση των έργων και της αξίας της ελληνικής οπτικοακουστικής κληρονομιάς (που αφορά στον κινηματογράφο και την τηλεόραση).
  • Στη διοργάνωση ημερίδων και συνεδρίων με σχετικά θέματα.
  • Σε σειρά εκδόσεων (στην Ελλάδα και το εξωτερικό), με θέμα τον ελληνικό κινηματογράφο και την ελληνική τηλεόραση.
  • Στη διοργάνωση εργαστηρίων στην Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη.
  • Στη διοργάνωση κοινών εκπαιδευτικών προγραμμάτων και δράσεων.
  • Στην ενίσχυση της πρόσβασης του ελληνικού και του διεθνούς κοινού στον πλούτο του ελληνικού κινηματογράφου και τηλεόρασης.
  • Στην ανάπτυξη του οπτικοακουστικού γραμματισμού (Παιδείας στα Μέσα και την Πληροφορία).

Δ. Τα δύο μέρη συμφωνούν να συνεργαστούν στα προαναφερόμενα θέματα και να εξειδικεύσουν πιλοτικά τις δράσεις τους, οι οποίες προβλέπουν:

  • την αναζήτηση και τον εντοπισμό των ταινιών της Ελληνίδας σκηνοθέτιδας Μαρίας Πλυτά,
  • την ψηφιοποίηση, αποθήκευση και διατήρησή τους από το ΕΑΟΑ,
  • τη μελέτη τους και την προβολή τους,
  • τη διοργάνωση εκδηλώσεων (π.χ. ημερίδας ή/και συνεδρίου).

Ε. Για την εκπλήρωση των σκοπών και δράσεων που απορρέουν από το παρόν μνημόνιο συνεργασίας, τα δύο συμβαλλόμενα μέρη αναλαμβάνουν:

  • τη συγκρότηση ομάδας εργασίας για την υλοποίηση των επιδιωκόμενων συνεργειών, με επικεφαλής τον Στυλιανό Κυμιωνή, Προϊστάμενο της Διεύθυνσης Ανάπτυξης και Διαχείρισης Ψηφιακού Περιεχομένου από το ΕΚΟΜΕ και αναπληρώτρια τη Δέσποινα Κακλαμανίδου, Υποδιευθύντρια του ΕΜΕΚΤ και Αναπληρώτρια Καθηγήτρια του Α.Π.Θ., καθώς επίσης και τη διοργάνωση συναντήσεων, με σκοπό την ανταλλαγή πληροφοριών και γνώσεων και τον συντονισμό κοινών δράσεων,
  • την ανάληψη κάθε άλλης δράσης που διευκολύνει και προωθεί τη συνεργασία των δύο μερών.

Στο πλαίσιο αυτό, τα συμβαλλόμενα μέρη θα συμφωνούν από κοινού τις συγκεκριμένες δράσεις και το πλαίσιο συνεργασίας κάθε φορά που θα διέπεται από τις αρχές του παρόντος μνημονίου. Το πλαίσιο συνεργασίας για κάθε δράση θα αποτυπώνεται εγγράφως και θα αποτελεί αναπόσπαστο μέρος του παρόντος μνημονίου.

ΣΤ. Η διάρκεια του παρόντος μνημονίου ορίζεται σε πέντε (5) έτη, άρχεται με την υπογραφή του και δύναται να καταγγελθεί χωρίς σπουδαίο λόγο με γραπτή αναφορά από κάθε συμβαλλόμενο μέρος με προηγούμενη έγγραφη ειδοποίηση προ 30 ημερών. Τα συμβαλλόμενα μέρη δύνανται να καταγγείλουν το παρόν για σπουδαίο λόγο, η δε καταγγελία αυτή θα έχει άμεση ισχύ.

Όλες οι διαφορές μεταξύ των μερών που προκύπτουν από την ερμηνεία και/ή την υλοποίηση του παρόντος μνημονίου θα επιλύονται μέσω συζητήσεων μεταξύ των συμβαλλομένων. Τυχόν παράταση της διάρκειας ισχύος του μπορεί να συμφωνηθεί ύστερα από έγγραφη συμφωνία των συμβαλλόμενων μερών.

Ζ. Τα συμβαλλόμενα μέρη υπέχουν καθήκον εχεμύθειας για κάθε πληροφορία που περιέρχεται σε αυτά στο πλαίσιο του παρόντος και ειδικότερα σε ζητήματα πνευματικών δικαιωμάτων που ανακύπτουν στο πλαίσιο των κοινών τους δράσεων και την τεχνογνωσία κατά τη διάρκεια της συνεργασίας τους. Επίσης, τα συμβαλλόμενα μέρη δηλώνουν ότι εφαρμόζουν και θα εφαρμόζουν τις ρυθμίσεις της νομοθεσίας για την προστασία των προσωπικών δεδομένων κατά την υλοποίηση των δράσεων του παρόντος.

Σε πίστωση των παραπάνω υπογράφεται το παρόν σε δύο (2) αντίγραφα και κάθε συμβαλλόμενο μέρος πήρε από ένα (1).

ΓΙΑ ΤΟ ΕΚΟΜΕ

Παναγιώτης Κουάνης
Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος
ΕΚΟΜΕ

ΓΙΑ ΤΟ ΕΜΕΚΤ

Ελευθερία Θανούλη
Διευθύντρια ΕΜΕΚΤ
Καθηγήτρια ΑΠΘ

23/03/2021. Αποκατάσταση της ταινίας Μπουμπουλίνα (1959)

Στις 25 Μαρτίου 2021, ημέρα της επετείου των 200 χρόνων από την Ελληνική Επανάσταση, θα μεταδοθεί από την ΕΡΤ η ταινία Μπουμπουλίνα, η οποία αποκαταστάθηκε με την πρωτοβουλία του Εργαστηρίου Μελέτης Ελληνικού Κινηματογράφου και Τηλεόρασης και τη χρηματοδότηση της Εριέττας Κούρκουλου-Λάτση και του Φίλιππου Κούρκουλου-Λάτση.

Η διευθύντρια του ΕΜΕΚΤ και πρόεδρος του Τμήματος Κινηματογράφου, καθηγήτρια Ελευθερία Θανούλη, συνειδητοποίησε πως δεν σωζόταν κόπια της ταινίας σε καλή κατάσταση, όταν χρειάστηκαν πλάνα του συγκεκριμένου φιλμ για να ενσωματωθούν στο ντοκιμαντέρ Το 1821 στον Κινηματογράφο (το οποίο και θα είναι η συνεισφορά του Εργαστηρίου στους εορτασμούς για τα 200 χρόνια από την Ελληνική Επανάσταση). Το μοναδικό σωζόμενο αντίγραφο της ταινίας (που κυκλοφορεί και online) ήταν μία κασέτα VHS (εγγραφή σε οικιακό βίντεο από παλαιότερη μετάδοση της ΕΡΤ).

Η κα Θανούλη επικοινώνησε με απογόνους των συντελεστών της ταινίας και ιδιωτικούς και δημόσιους φορείς, και κατάφερε τελικά να εντοπίσει τα αρνητικά του φιλμ, με τη βοήθεια του παραγωγού Παναγιώτη Κακαβιά της Kfilms (που θα αναλάβει και τη διανομή της αποκατεστημένης κόπιας). Τα αρνητικά του φιλμ ελέγχθηκαν, και διαπιστώθηκε πως περιείχαν ολόκληρη την ταινία, που για χρόνια θεωρούνταν πως είχε χαθεί.

Στην ανάγκη εξεύρεσης χρηματοδότησης για την αποκατάσταση και την ψηφιοποίηση του φιλμ ένιωσαν «υποχρεωμένοι» (όπως είπαν) να ανταποκριθούν άμεσα η Εριέττα Κούρκουλου-Λάτση και ο Φίλιππος Κούρκουλος-Λάτσης, συμβάλλοντας να ευοδωθεί ο αγώνας δρόμου στον οποίον επιδόθηκε το ΕΜΕΚΤ, ώστε να προλάβει η ταινία να είναι έτοιμη για προβολή στις 25 Μαρτίου 2021.

Τις ευχαριστίες του, εκ μέρους όλης της οικογένειάς του, για την εύρεση της ταινίας μετά από τόσο χρόνια, εξέφρασε ο διευθυντής του Μουσείου Μπουμπουλίνας και απόγονος της ηρωίδας Παύλος Δεμερτζής-Μπούμπουλης. Ήταν, όπως είπε, πάντα όνειρο του πατέρα του, Φίλιππου (εμπνευστή και δημιουργού του Μουσείου, που απεβίωσε το 2018), να βρει την ταινία, καθώς ήταν παρών, παιδί πέντε ετών τότε, στα γυρίσματά της.

Διεθνώς, οι μελετητές της φιλμογραφίας της Ειρήνης Παπά, που υποδύεται τη Λασκαρίνα Μπουμπουλίνα στην ομώνυμη ταινία, είχαν επισημάνει την ανάγκη να αποκατασταθεί το φιλμ στο οποίο η διάσημη παγκοσμίως Ελληνίδα ηθοποιός ενσαρκώνει μια Ελληνίδα ηρωίδα.

Η ταινία γυρίστηκε το 1959 από τη ΦΑΡΟΣ ΦΙΛΜ και ήταν αφιερωμένη στην πρώτη από τις δύο πιο καταξιωμένες ηρωίδες της Επανάστασης. Σε αυτήν τη βιογραφική αφήγηση, μαζί με τα γεγονότα της προσωπικής της ζωής, συμπυκνώνεται το νόημα της Επανάστασης ως εθνικού ξεσηκωμού ύστερα από 400 χρόνια σκλαβιάς.

Ο Νίκος Κούρκουλος, σε μία από τις πρώτες εμφανίσεις του στη μεγάλη οθόνη, υποδύεται τον Γιάγκο Γιάννουζα, γιο της Λασκαρίνας Πινότση από τον πρώτο της γάμο με το Δημητρό Γιάννουζα (τον οποίο ενσαρκώνει ο Ανδρέας Μπάρκουλης). Πρωταγωνιστούν, επίσης, σε ένα εντυπωσιακό καστ, οι Χριστόφορος Νέζερ, Διονύσης Παπαγιαννόπουλος, Μιράντα Μυράτ, Γεωργία Βασιλειάδου, Κούλης Στολίγκας, Αρτέμης Μάτσας, Λευτέρης Βουρνάς και Κούλα Αγαγιώτου. Η σκηνοθεσία και το μοντάζ είναι του Κώστα Ανδρίτσου, το σενάριο του Κώστα Ασημακόπουλου και του Νέστορα Μάτσα, η μουσική του Κώστα Καπνίση, η φωτογραφία του Giovanni Varriano και τα σκηνικά και τα κοστούμια του Τάσου Ζωγράφου.

Επικοινωνία με Δημοσιογράφους: Πρόεδρος του Τμήματος Κινηματογράφου της Σχολής Καλών Τεχνών του ΑΠΘ και Διευθύντρια του ΕΜΕΚΤ, Καθηγήτρια Θεωρίας Κινηματογράφου Ελευθερία Θανούλη, τηλ. 6937716645.

19/11/2020. Ο Γιώργος Λάνθιμος συνομιλεί με τις φοιτήτριες και τους φοιτητές του Τμήματος Κινηματογράφου

Στις 19 Νοεμβρίου του 2019, ο πολυβραβευμένος σκηνοθέτης Γιώργος Λάνθιμος συνομίλησε διαδικτυακά με τις φοιτήτριες και τους φοιτητές του Τμήματος Κινηματογράφου, στο πλαίσιο των δράσεων του ΕΜΕΚΤ και έπειτα από πρόσκληση της Διευθύντριας και Προέδρου του Τμήματος, καθηγήτρια Ελευθερία Θανούλη.

Φωτό από τη διαδκτυακή συνάντηση με τον Γιώργο Λάνθιμο

Follow us!