Κινηματογραφική Λέσχη ΕΜΕΚΤ

13/01/2023. Η εκστρατεία του Μεγάλου Αλεξάνδρου στο Bollywood.

Ελάτε να δούμε, να ακούσουμε και να συζητήσουμε για την ταινία που θεωρήθηκε στην κινηματογραφική παράδοση της Ινδίας ως το ισοδύναμο της (The) Birth of a Nation (Griffith, 1915) ή πώς η εκστρατεία του Μεγάλου Αλεξάνδρου ερμηνεύεται σε ένα διαφορετικό (;) πολιτισμικό περιβάλλον κι ακόμη πώς (και πόσο πολύ) απηχεί (αλλά και διαμορφώνει) το ιστορικό και πολιτικό context της εποχής.

Sikandar/Alexander the Great (Modi, 1941)

Την Παρασκευή, 13 Ιανουαρίου 2023, στις 18.00 στην Αίθουσα Προβολών της Σχολής

09/12/2022. ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ του ΕΜΕΚΤ

Η Κινηματογραφική Λέσχη του ΕΜΕΚΤ θα συνεχίσει τις προβολές με την επανάληψη του δεύτερου μέρους του αφιερώματος στα remakes πρωτότυπων Χολλυγουντιανών φιλμικών κειμένων.

Την Παρασκευή 9 Δεκέμβρη στις 18.00, στην Αίθουσα Προβολών της Σχολής.

04/11/2022. Cross-cultural Comparison through Film – Comparing a Film and its Adaptation: Θα το κάψουμε την Παρασκευή, κυρ Στέφανε!!!

Η Κινηματογραφική Λέσχη του ΕΜΕΚΤ θα συνεχίσει τις εβδομαδιαίες προβολές με το δεύτερο μέρος του αφιερώματος στα remakes πρωτότυπων Χολλυγουντιανών φιλμικών κειμένων. Θα προβληθεί η ταινία Beauty and the Boss (Roy Del Ruth, 1932).

Θα το κάψουμε απόψε, κυρ Στέφανε!
Με συγχωρείτε, ήταν τυχαίο…

Όπως και αποσπάσματα από τις ταινίες: Μοντέρνα Σταχτοπούτα (Σακελλάριος, 1965), It Happened One Night (Capra, 1934), Chori Chori (Anant Thakur, 1956), Η αρχόντισσα και ο αλήτης (Δημόπουλος, 1968).

Την Παρασκευή 4 Νοέμβρη στις 18.00, στην Αίθουσα Προβολών της Σχολής.

24/10/2022. Cross-cultural Comparison through Film – Comparing a Film and its Adaptation

Η Κινηματογραφική Λέσχη του ΕΜΕΚΤ εγκαινιάζει τις φετινές προβολές με τις ταινίες: Lady for a day (Capra, 1933) [Pocketful Of Miracles (Capra, 1961)], Miracles (Chan, 1989) και Η θεία μου η χίπισσα (Σακελλάριος, 1970).

Εκτάκτως, τη Δευτέρα 24 Οκτωβρίου, στις 18.00 στην Αίθουσα Προβολών της Σχολής.

03/06/2022. Η τελευταία προβολή της σαιζόν

Η Κινηματογραφική Λέσχη του ΕΜΕΚΤ θα κλείσει το πρόγραμμα των συναντήσεων του ενεστώτος Ακαδημαϊκού Έτους με την ταινία του Νίκου Περάκη Άρπα Colla (1982). Μια κινηματογραφική σάτιρα για το θεσμικό, το πολιτισμικό και πολιτικό περικείμενο της κινηματογραφικής παραγωγής στα πρώτα χρόνια της ‘Αλλαγής’.

Την Παρασκευή, 3 Ιουνίου 2022, στην Αίθουσα Προβολών της Σχολής

27/05/2022. Ο σκηνοθέτης ως ιστορικός

Από την ‘Τριλογία της Ιστορίας’ του Θόδωρου Αγγελόπουλου

Στα πλαίσια των εβδομαδιαίων συναντήσεων της Λέσχης θα προβληθεί η ταινία Οι κυνηγοί (1977). Θα προηγηθεί εισήγηση για το ιστορικό και πολιτικό συγκείμενο μετά την πτώση της Χούντας, την αποκατάσταση της Δημοκρατίας, και το κινηματογραφικό έργο του Θόδωρου Αγγελόπουλου ως διερεύνηση των ορίων της αναπαράστασης, της λειτουργίας της κινηματογραφικής εικόνας και της οπτικοποίησης της συλλογικής μνήμης. Θα ακολουθήσει συζήτηση.

Παρασκευή, 27 Μαΐου 2022, στις 18.00, στην Αίθουσα Προβολών της Σχολής

20/05/2022. Η μοναχική περίπτωση του Τάκη Κανελλόπουλου

Στα πλαίσια των εβδομαδιαίων προβολών της Λέσχης, θα προβληθεί η αντιπολεμική ταινία Ουρανός (1962) του Θεσσαλονικιού σκηνοθέτη Τάκη Κανελλόπουλου. Θα προηγηθεί σύντομη εισήγηση για το έργο του δημιουργού και τη σχέση του με το κίνημα του Νέου Ελληνικού Κινηματογράφου, ενώ θα ακολουθήσει συζήτηση για τη νεοτεριστική ματιά της ταινίας στο θέμα του πολέμου, που προκάλεσε σφοδρό δημόσιο διάλογο.

Παρασκευή, 20 Μαΐου 2022 στις 18.00 στην Αίθουσα Προβολών της Σχολής

13/05/2022. ΕΚΤΑΚΤΗ ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ

Μετά την παρακολούθηση της διάλεξης της διαπρεπούς καθηγήτριας Gonda Van Steen, που συναποφάσισαν οι συμμετέχοντες/ουσες στις εβδομαδιαίες προβολές του ΕΜΕΚΤ στις 6/5, την ερχόμενη Παρασκευή 13/5 θα συνεχιστούν οι συναντήσεις μας με την προβολή των ίδιων ταινιών, Ποτέ την Κυριακή / Never on Sunday (Dassin, 1960) και Αλέξης Ζορμπάς / Zorba the Greek (Κακογιάννης, 1964).

Λόγω της πληθώρας του οπτικού υλικού, που αφορά κυρίως στην οικουμενική απήχηση των ταινιών, η προβολή θα αρχίσει εκτάκτως στις 17.30 στην αίθουσα Θεωρίας της Σχολής.

06/05/2022. Τι κάνει μια ταινία ελληνική;

Την Παρασκευή 6 Μαΐου στις 18.00 στην Αίθουσα Προβολών της Σχολής θα προβληθούν δύο ταινίες από ‘ξένους’ σκηνοθέτες που διαμόρφωσαν την (κινηματογραφική) εικόνα της Ελλάδας σε οικουμενικό επίπεδο:

Ποτέ την Κυριακή (Ντασέν, 1960) [αποσπάσματα]

Αλέξης Ζορμπάς (Κακογιάννης, 1964)

15/04/2022. Οι πρώτες μεταπολεμικές μεταφορές αρχαίων τραγωδιών στην κινηματογραφική οθόνη

Στα πλαίσια των τακτικών συναντήσεων της Λέσχης θα προβληθούν οι δύο πρώτες μεταπολεμικές μεταφορές αρχαίων τραγωδιών στην κινηματογραφική οθόνη, η Αντιγόνη του Γιώργου Τζαβέλλα (1961) και η Ηλέκτρα του Μιχάλη Κακογιάννη (1962). Θα προηγηθεί σύντομη εισήγηση σχετικά με τον κινηματογράφο των δημιουργών, το πολιτισμικό και πολιτικό context, και τη σημασία τους για την εξέλιξη του ελληνικού κινηματογράφου. Θα ακολουθήσει συζήτηση για τις διαφορετικές προσεγγίσεις του αρχαίου δράματος από τους δύο δημιουργούς.

Την Παρασκευή, 15 Απριλίου στις 18.00 στην Αίθουσα Προβολών της Σχολής.

08/04/2022. Το ελληνικό ‘φιλμ νουάρ’

Η επόμενη συνάντησή μας θα πραγματοποιηθεί κανονικά στην Αίθουσα Προβολών της Σχολής, με θέμα:

Το ελληνικό ‘φιλμ νουάρ’

Θεματολογία, χαρακτηριστικά, αισθητική, στυλ, συγκλίσεις και αποκλίσεις σε σχέση με το διεθνές πρότυπο

Θα προβληθούν αποσπάσματα από την ταινία Έγκλημα στο Κολωνάκι (Τζανής Αλιφέρης, 1959) και ολόκληρη η ταινία Έγκλημα στα παρασκήνια (Κατσουρίδης, 1960)

Παρασκευή, 8 Απριλίου 2022, στις 18.00 στην Αίθουσα Προβολών της Σχολής

01/04/2022. Στέλλα: Μια ριζοσπαστική απεικόνιση της γυναικείας υποκειμενικότητας.

Οι προβολές επιλεγμένων ταινιών του Ελληνικού Κινηματογράφου ξαναρχίζουν με τη θρυλική

Στέλλα (Κακογιάννης, 1955)

Θα προηγηθεί σύντομη εισήγηση για τους συντελεστές και θα ακολουθήσει συζήτηση με αφορμή τους προβληματισμούς που υπομοχλεύονται από την ταινία, τη σύγκρουση (των αναμενόμενων ρόλων) των φύλων, τις παραδόσεις ή/και τον ‘εκσυγχρονισμό’ της ελληνικής κοινωνίας, τον κινηματογραφικό χαρακτήρα της Στέλλας σε σχέση με την κοινωνική πραγματικότητα της εποχής, και, τελικά, τη Στέλλα ως εκδοχή αρχαίας τραγωδίας στο ιστορικό συγκείμενο της μεταπολεμικής (μετεμφυλιακής) Ελλάδας.

Παρασκευή, 1 Απριλίου 2022 στις 18.00 στην Αίθουσα Προβολών της Σχολής. Όσοι/ες πιστοί/ές προσέλθετε. Δε θα κρατάμε μαχαίρι !!!

25/02/2022. Ένα καλλιτεχνικό επίτευγμα του ελληνικού αφηγηματικού κινηματογράφου: Η κάλπικη λίρα

(Ξανα)Ανοίξαμε και σας περιμένουμε!!!

Με την προβολή του ‘μεγαλύτερου αισθητικού επιτεύγματος του [Παλιού]Ελληνικού κινηματογράφου

Η κάλπικη λίρα/Ιστορία μιας κάλπικης λίρας (Τζαβέλλας, 1955)

Πριν από την προβολή της ταινίας, θα συζητηθούν θέματα σχετικά με τη σπονδυλωτή δομή, τη θεματολογία, τη διεθνή απήχησή της και τη στάση της εγχώριας κριτικής.

Την Παρασκευή 25 Φεβρουαρίου 2022 στην Αίθουσα Προβολών της Σχολής.

21/01/2022. Από τον νεορεαλισμό στην πολιτική σάτιρα ‐ αλληγορία της μετεμφυλιακής Ελλάδας και το υπαρξιακό δράμα.

Ο Δράκος (Κούνδουρος, 1956)

Μια σατιρική πολιτική αλληγορία για το δράμα της μετεμφυλιακής Ελλάδας

ή

Ένα υπαρξιακό δράμα;

‘Ο Δράκος ούτε πιάστηκε ούτε πιάνεται ούτε θα πιαστεί’

‘Σε άκουγα που φώναζες για το παλτό … Εκείνη την ώρα και να με σκότωναν θα έλεγα ευχαριστώ’

‘Αφήστε με μόνο μου … Σ’ όλη μου τη ζωή απέφευγα τον θόρυβο’

Ελάτε να δούμε (και να συζητήσουμε) μαζί (για) το αριστούργημα του Ελληνικού Κινηματογράφου. Παρασκευή, 21/1/2022 στις 18.00 στην Αίθουσα Προβολών της Σχολής

14/01/2022. Οι ελληνικές ‘νεορεαλιστικές’ ταινίες της δεκαετίας του ’50.

Μια ‘νέα’ ματιά για τη νέα χρονιά

Ο ελληνικός νεορεαλισμός. Οι ελληνικές ‘νεορεαλιστικές’ ταινίες της δεκαετίας του ’50

Θα προβληθούν: απόσπασμα από την ταινία Πικρό ψωμί (Γρηγορίου, 1951) και ολόκληρη η ταινία (Το) Ξυπόλητο τάγμα (Γκρεγκ Τάλλας/Γρηγόρης Θαλασσινός, 1954). Όπως κάθε φορά θα προηγηθεί σύντομη εισήγηση και θα ακολουθήσει συζήτηση πάνω στα θεματικά και στυλιστικά τους στοιχεία.

Παρασκευή, 14 – 1 – 2022, στις 18.00, στην Αίθουσα Προβολών της Σχολής

17/12/2021. Τα ‘κατοχικά δράματα’ της δεκαετίας του ’40.

Οι προβολές της Λέσχης συνεχίζονται, με θέμα της επόμενης συνάντησής μας: Τα ‘κατοχικά δράματα’ της δεκαετίας του ’40.

Θα συζητηθούν θέματα όπως: Τα οικογενειακά δράματα που προκάλεσε ο πόλεμος ως θεματολογία της πρώτης μεταπελευθερωτικής κινηματογραφικής παραγωγής, Η βιωμένη και η κινηματογραφική μνήμη ως πεδίο αντιπαράθεσης, Η Κατοχή ‐ η Αντίσταση ‐ και ο Εμφύλιος, η λογοκρισία και η αυτολογοκρισία στον ελληνικό κινηματογράφο, με αφορμή την προβολή της ταινίας του Γ. Τζαβέλλα, Ο Μεθύστακας (1950)

Παρασκευή, 17/12, 18.00 στην Αίθουσα Προβολών της Σχολής

10/12/2021. Μια ταινία για τον Εμφύλιο στη διάρκεια του Εμφυλίου ή Πώς οι μακρο-εξελίξεις της Ιστορίας συνυφαίνονται με την προσωπική μικροϊστορία του απλού ανθρώπου.

Την Παρασκευή, 10 Δεκέμβρη, στις 18.00 στην Αίθουσα Προβολών της Σχολής θα προβληθεί ολόκληρη

Μια ταινία για τον Εμφύλιο στη διάρκεια του Εμφυλίου,

η ταινία του Α. Σακελλάριου, Οι Γερμανοί ξανάρχονται (1947). Θα ακολουθήσει συζήτηση. Είστε όλοι/ες προσκεκλημένοι/ες.

03/12/2021. Η κινηματογραφική παραγωγή στη διάρκεια της Κατοχής.

Οι προβολές της Κινηματογραφικής Λέσχης του ΕΜΕΚΤ συνεχίζονται. Την Παρασκευή 3 Δεκέμβρη στις 18.00 στην Αίθουσα Προβολών της Σχολής, θα δούμε και θα συζητήσουμε πώς και γιατί μπήκαν οι βάσεις της μεταπολεμικής ακμής του Ελληνικού Κινηματογράφου, κατά την περίοδο της πιο σκληρής δοκιμασίας του Ελληνικού λαού στην Κατοχή. Θα προβληθούν οι ταινίες: Η φωνή της καρδιάς (Ιωαννόπουλος, 1943) και Χειροκροτήματα (Τζαβέλλας, 1944)

ΟΙ ΠΡΟΒΟΛΕΣ ‐ ΣΥΖΗΤΗΣΕΙΣ ΣΥΝΕΧΙΖΟΝΤΑΙ

Η κινηματογραφική παραγωγή στη διάρκεια της Κατοχής

Η φωνή της καρδιάς (Ιωαννόπουλος, 1943)

Χειροκροτήματα (Τζαβέλλας, 1944)

ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 3 ΔΕΚΕΜΒΡΗ 18.00 ΑΙΘΟΥΣΑ ΠΡΟΒΟΛΩΝ

26/11/2021. Δύο προπολεμικές ταινίες-ορόσημα: Δάφνις και Χλόη (Λάσκος, 1931) και Κοινωνική σαπίλα (Τατασόπουλος, 1932)

Η Κινηματογραφική Λέσχη του ΕΜΕΚΤ συνεχίζει την παρουσίαση επιλεγμένων ταινιών του Ελληνικού Κινηματογράφου, με την προβολή δύο ιστορικών ταινιών της περιόδου του βωβού κινηματογράφου. Την Παρασκευή, 26 Νοεμβρίου στις 18.00 θα προβληθούν αποσπάσματα, από το καλλιτεχνικό ‘αριστούργημα’ του βωβού ελληνικού κινηματογράφου Δάφνις και Χλόη (Λάσκος, 1931), και την πρώτη ελληνική ταινία η οποία απεικονίζει, υπό το θεωρητικό πλαίσιο του σοσιαλιστικού ρεαλισμού, το τραύμα της Μικρασιατικής Καταστροφής και τις συνέπειες της οικονομικής ύφεσης μετά το 1929, την Κοινωνική σαπίλα (Τατασόπουλος, 1932).

Δύο ιστορικές ταινίες της εποχής του βωβού κινηματογράφου

Δάφνις και Χλόη (Λάσκος, 1931)

Κοινωνική σαπίλα (Τατασόπουλος, 1932)

19/11/2021. Η αναζήτηση της ‘ελληνικότητας’, η D. A. G. Film και η πρώτη ακμή του ελληνικού κινηματογράφου.

Προβολή ταινίας: Αστέρω (Γαζιάδης, 1929)

Είναι για εσάς ο Ελληνικός Κινηματογράφος Terra Incognita;

Ελάτε να τη χαρτογραφήσουμε μαζί

Κινηματογραφική Λέσχη ΕΜΕΚΤ

Προβολές ‐ συζητήσεις κάθε ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ στις 18.00 στην Αίθουσα Προβολών

09/11/2021. Έναρξη λειτουργίας της Κινηματογραφικής Λέσχης του ΕΜΕΚΤ

Με χαρά ανακοινώνουμε ότι το Εργαστήριο Μελέτης Ελληνικού Κινηματογράφου και Τηλεόρασης εγκαινιάζει μια σειρά προβολών διακεκριμένων ελληνικών ταινιών.

Ο σκοπός του εγχειρήματος, το οποίο εγγράφεται στις ιδρυτικές αρχές του Εργαστηρίου, είναι διπλός. Από τη μια, να λειτουργήσει ως επισκόπηση του ελληνικού κινηματογράφου από την εμφάνισή του μέχρι τις μέρες μας κι από την άλλη, να εξοικειώσει τους/τις φοιτητές/τριες της Σχολής με ελληνικές ταινίες οι οποίες ξεχώρισαν για ιστορικούς, κοινωνιολογικούς, πολιτικούς και αισθητικούς-καλλιτεχνικούς λόγους, και παραμένουν σχετικά άγνωστες στους νεότερους ανθρώπους.

Οι κατευθυντήριες γραμμές και η δομή των προβολών

Πριν από την προβολή των ταινιών θα προηγούνται σύντομες εισηγήσεις, οι οποίες, πέρα από μια αναφορά στο έργο των βασικών συντελεστών (σκηνοθετών/τριών, σεναριογράφων, διευθυντών φωτογραφίας, συνθετών, ερμηνευτών/τριών …), θα εστιάζουν εξίσου τόσο στην αισθητική ανάλυση των ταινιών και στη διερεύνηση των αντιληπτικών προοπτικών που δημιουργούσαν για τους θεατές τους, όσο και στην ένταξή τους στο οικονομικό, κοινωνικό-πολιτικό και πολιτισμικό τους περικείμενο.

Παράλληλα, θα προσεγγίζουν τις ταινίες ως πολιτισμικά τεχνουργήματα τα οποία, χρησιμοποιώντας τους σημειωτικούς κώδικες και τα μέσα του κινηματογράφου, διαλέγονται με τις νοοτροπίες, τις πολιτικές συνθήκες και τα κύρια πολιτισμικά γνωρίσματα της εκάστοτε εποχής, εκφράζοντας τους προβληματισμούς των δημιουργών ή/και του κοινού τους. Μετά το τέλος της προβολής θα ακολουθεί συζήτηση πάνω στους ίδιους άξονες.

Στο κείμενο που συνοδεύει την ανακοίνωση μπορείτε να δείτε το πρόγραμμα των πρώτων δέκα συναντήσεων, οι οποίες θα πραγματοποιούνται κάθε Παρασκευή στις 18.00 στην Αίθουσα Προβολών της Σχολής. Πρώτη προβολή την Παρασκευή, 19 Νοεμβρίου 2021.

Σας περιμένουμε, ώστε να ξεκινήσουμε μαζί το ταξίδι στον κόσμο του ελληνικού κινηματογράφου.

Εκ μέρους του ΕΜΕΚΤ

Πάρης Μουρατίδης
ΕΔΙΠ Τμήματος Κινηματογράφου

Follow us!