ΕΜΕΚΤ

Εργαστήριο Μελέτης Ελληνικού Κινηματογράφου & Τηλεόρασης

Αρχείο Ακτσόγλου

Ένας από τους σημαντικότερους Έλληνες κριτικούς κινηματογράφου, ο Μπάμπης Ακτσόγλου, δώρισε το πολύτιμο αρχείο του στο Τμήμα Κινηματογράφου. Στα τέλη του 2020, το ΕΜΕΚΤ ξεκίνησε την έρευνα, καταγραφή και αρχειοθέτηση του πλούσιου υλικού, με στόχο την ανάδειξή του και την ελεύθερη πρόσβαση στην ιστορική γνώση που μας παρέχει, μέσω της ιστοσελίδας μας.

Μπάμπης Ακτσόγλου. Σύντομο Βιογραφικό:

Ο Μπάμπης Ακτσόγλου γεννήθηκε το 1954 στη Θεσσαλονίκη. Ύστερα από σπουδές στο Παρίσι, η σταδιοδρομία του ως κριτικός κινηματογράφου ξεκίνησε το 1979 στις σελίδες των περιοδικών Προοδευτικός Κινηματογράφος, Φιλμ και Οθόνης. Από το 1981 μέχρι το 1987 διετέλεσε διευθυντής των Κινηματογραφικών Τετραδίων, στα οποία ήταν συνιδρυτής. Tο 1986 εργάστηκε προσωρινά στον Ελεύθερο Τύπο. Από το 1987 μέχρι τον θάνατό του το 2007, έγραφε κριτικές για το Αθηνόραμα, ενώ την περίοδο 1989-99 συνεργάστηκε με το περιοδικό Σινεμά. Υπήρξε, επίσης, ραδιοφωνικός παραγωγός, υπεύθυνος για εκδόσεις του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης (μονογραφίες σκηνοθετών) και υπεύθυνος προγραμματισμού του Filmcenter. Κομμάτι του συγγραφικού του έργου αποτελεί η μελέτη για Το Ουέστερν και μονογραφίες σκηνοθετών (Άλφρεντ Χίτσκοκ, Φράνσις Κόπολα, Ρόμαν Πολάνσκι) για τις εκδόσεις Αιγόκερως.

Το Αρχείο

Το Αρχείο Ακτσόγλου  συμπεριλαμβάνει υλικό από 857 ταινίες που καλύπτουν μια μεγάλη χρονική περίοδο. Η πιο παλιά ταινία του αρχείου, Δάφνις και Χλόη, κυκλοφόρησε το 1931 ενώ η πιο πρόσφατη είναι η ταινία Ξενία με έτος κυκλοφορίας το 2014. Επίσης, στο αρχείο συμπεριλαμβάνονται 77 ντοκιμαντέρ ( περίοδος διανομής 1970-2004) και 8 animation. Το αρχείο καλύπτει το έργο πολυάριθμων και σημαντικών σκηνοθετών, αλλά και σχετικά άγνωστων φωνών, συνθέτοντας έτσι ένα πολύμορφο καμβά της ελληνικής κινηματογραφικής παραγωγής. Ενδεικτικά, αναφέρουμε κάποιους/κάποιες από τους/τις σκηνοθέτες των οποίων μέρος του έργου τους βρίσκεται στο αρχείο: Μιχάλης Κακογιάνης, Νίκος Κούνδουρος, Jules Dassin, Μαρία Πλυτά, Ροβήρος Μανθούλης, Θόδωρος Αγγελόπουλος, Φρίντα Λιάππα, Τώνια Μαρκετάκη, Αντουανέτα Αγγελίδη, Αθηνά-Ραχήλ Τσαγγάρη, Γιώργος Λάνθιμος. Κάποια παραδείγματα από το πλούσιο υλικό του αρχείου είναι οι σπάνιες φωτογραφίες προθήκης από την ταινία Ο Αγαπητικός της Βοσκοπούλας (1955), η πρωτότυπη διαφημιστική πινακίδα από την ταινία Το Κορίτσι με τα Μαύρα (1956), το εξαιρετικό διαφημιστικό πολύπτυχο στα γαλλικά από την ταινία Διπλοπεννιές (1966) [En Dansant le Sirtaki/Dancing the Sirtaki] και πολλά άλλα δείγματα που αποτυπώνουν την πλούσια, και πολλές φορές άγνωστη ιστορία του ελληνικού κινηματογράφου. Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει και το ξενόγλωσσο προωθητικό υλικό, το οποίο καταγράφει την προσπάθεια για εξωστρέφεια και διεθνή απήχηση των ελληνικών ταινιών. Στο υλικό του αρχείου συμπεριλαμβάνονται σπάνιες φωτογραφίες, φωτογραφίες προθήκης, γκραβούρες, πρωτότυπες διαφημιστικές αφίσες σε διάφορα μεγέθη, καρτ-ποστάλ, διαφημιστικό υλικό, ξενόγλωσσο προωθητικό υλικό, DVD, δελτία τύπου, αποκόμματα συνεντεύξεων, τεύχη με κριτικές από ταινίες, βιογραφικά, επιστολές, και άλλο σπάνιο υλικό. Το σημαντικό υλικό του αρχείου είναι μεγάλης ιστορικής αξίας και διατίθεται για μελέτη και ηλεκτρονική σάρωση στην ειδικά διαμορφωμένη αίθουσα της Σχολής Κινηματογράφου (Ικονίου 1, Σταυρούπολη, Θεσσαλονίκη) όπου στεγάζεται το ΕΜΕΚΤ. Με τη διάθεση του Αρχείου Ακτσόγλου στο κοινό, το ΕΜΕΚΤ επιδιώκει και συμβάλλει στη μελέτη, έρευνα, διάδοση και προώθηση του ελληνικού κινηματογράφου

Σύνταξη κειμένου: Ευδοκία Στεφανοπούλου.

Follow us!